A Műút–Cine-Mis Szuper Nyolcas Filmklub
bemutatja:
Vad Magyarország — A vizek birodalma
színes magyar–német természetfilm
rendezte: Török Zoltán
2011. október 20 (csütörtök) 16:00
Miskolc, Művészetek Háza, Uránia terem
A vetítés után, 17 órától Dombovári Tibor természetfotóssal
Zemlényi Attila, a Műút főszerkesztője beszélget
a Művészetek Háza Galériájában
Házigazda: Bíró Tibor
Facebook-esemény
iWiW-esemény
S8 — Vad Magyarország
2011.10.17. 12:52 :: Zemlényi A.
Szólj hozzá!
Címkék: film művészetek háza műút szuper nyolcas
Műút 2011029
2011.10.14. 09:21 :: k.kabai l.
Megjelent a Műút októberi, 2011029-es száma, melyet jövő kedden a Kalicka Bistróban be is mutatunk.
kemény 50 | Kemény István: Remény |
kemény 50 | András László: Kemény 50 |
kemény 50 | Vörös István: Variációk Kemény István Varjú című versére |
kemény 50 | Wirth Imre: Offside |
kemény 50 | András László: Egy másik őszi nap |
kemény 50 | Simon Márton: Elszámolás |
kemény 50 | Apóh Zsófia: A róka |
kemény 50 | Kemény Lili: Kettőnk közül |
líra | Fenyvesi Orsolya: Inkubátor; Beköltözés |
próza | Hegedűs Ágota: Lecsócsapás |
líra | Hart Crane: Felejtés; Pillanat-fúga; Kinyilatkoztatások; Medúza (Krusovszky Dénes fordításai) |
líra | Nagy Kata: Ekrazit; Útleírás |
próza | Brenzovics Marianna: Darabolás (regényrészlet) |
líra | Donáti Flóra Lili: [szeretek úgy sétálni…]; [minden lakás másik…] |
próza | Pénzes Tímea: Túrós kalács Rózsi nene módra; Rózsi nene monológja |
líra | Kántor Zsolt: Ceruza Tartomány kulisszatitkai; Folyószöveg — folyófű |
líra | Szili József: Az Üllői úti fák |
dráma | „Erről ma hazánkban nem lehet beszélni” (Borbély Szilárd válaszai Kornya István kérdéseire) |
dráma | Deres Kornélia: És ideadták (beszámoló az Add ide a drámád! programsorozatról) |
bizottság | Gulyás Gábor: Lehet-e gondolni arra, amire nem lehet gondolni soha? („Sírba visztek” — a Bizottság Együttes kiállítása a Műcsarnokban, szeptember 3. – november 13.) |
képzőművészet | Nagy Szilvia: Piccadilly Cirkusz (Piccadilly Community Centre, London, 2011. május 13. – július 30.) |
kritika | Vaderna Gábor: Virág bárd (Virág Benedek’ poétai munkáji, sajtó alá rendezte: Porkoláb Tibor) |
kritika | Kisantal Tamás: A múltat végképp eltörölni (Szolláth Dávid: A kommunista aszketizmus esztétikája) |
kritika | Bagi Zsolt: Egy botrány anatómiájához (Nádas Péter: Fantasztikus utazáson) |
kritika | Gaborják Ádám: „Volt egyszer egy Apokrif” (Marno János: Kezünk idegen formákba kezd) |
kemény 50 | Kun Árpád: Az induló Kemény |
kritika | Orcsik Roland: A rejtőzködő állat (Varga Mátyás: parsifal, parsifal) |
kritika | L. Varga Péter: A hallgatás megértése (Orcsik Roland: Mahler letöltve) |
kritika | Darabos Enikő: Ébredés előtt (Deres Kornélia: Szőrapa) |
kritika | Lengyel Imre Zsolt: Csupán egy, a szeretet (Király Levente: Énekek éneke) |
kritika | Turi Márton: A szenvedés súlytalan nyelve (Iancu Laura: Szeretföld) |
kh | Kikötői hírek (Kis Orsolya – Zoltán Dominika; Gárdos Bálint; Klopfer Ágnes; Paksy Tünde, Lukácsi Margit; Menczel Gabriella) |
képregény | Lakatos István: Pryck és Gríga (Kemény István Kedves Ismeretlen című regénye nyomán) |
E számunkat a 14. oldaltól az egykori Bizottság Együttesről készült archív fotókkal tesszük szebbé és érdekesebbé. Köszönet a Műcsarnoknak a fotók átengedéséért, egyben a MŰÚT szerkesztősége jó egészséget kíván a zenekar tagjainak. (Fotók: Pácser Attila, Bizottság)
Szólj hozzá!
Címkék: bizottság kemény istván műút szili józsef lakatos istván kikötői hírek nagy kata andrás lászló deres kornélia fenyvesi orsolya brenzovics marianna kisantal tamás
Műút-bemutató a Kalickában
2011.10.10. 19:06 :: k.kabai l.
Szólj hozzá!
Címkék: budapest bemutató kemény istván műút nagy kata deres kornélia fenyvesi orsolya kalicka bistro
Pillanatképek a második Műút-napokról
2011.10.06. 20:22 :: k.kabai l.
Kemény és vendégei: András László, Vörös István, Kemény István, Bartis Attila, Wirth Imre lába és keze; előtérben: Kemény Lili
Kisszínes-koncert
Bartis Attila fényképez
A Kisszínes
Szöveggyár Mob — a film bemutatója
Szöveggyár-bemutatkozás: Dobi Ferenc, Szenderák Bence, Tomori Eszter, Hubai Gábor, felolvas: Luterán Lajos, nézi: Zemlényi Attila
Szólj hozzá!
Címkék: műút műút napok
Nívódíjak 2011
2011.09.25. 13:08 :: k.kabai l.
A Műút-napok zárásaként tegnap adtuk át a folyóirat nívódíjait.
A szerkesztőség tagjainak szavazatai alapján a nyertesek:
szépirodalom: Nádasdy Ádám
(lásd Műút 2010021, 2010022, 20110124, 2010025, 20110126)
kritika–esszé: Bazsányi Sándor
(lásd Műút 2010022, 2011027, Műút-könyvek 002)
művészeti írás: Pelesek Dóra
(lásd Műút 2011021, 2011022, 2011024)
képzőművészet: Verebics Ágnes
(lásd Műút 2011025)
A díjazottaknak ezúton is gratulálunk!
A díj Varga Éva szobrászművész alkotása.
Szólj hozzá!
Címkék: nádasdy ádám műút bazsányi sándor pelesek dóra műút napok műút nívódíj verebics ágnes
Három idézet
2011.09.21. 11:21 :: k.kabai l.
a Műút-napok Kemény István-konferenciájának nagyelőadásaiból,
Bartis Attila fotóival kísérve
„Nem túlzás-e, hogy a Műút folyóirat konferenciát rendez Kemény István költészetéről? — kérdezte az egyik költő barátom. Egy ilyen kérdésben nem nehéz fölfedezni az irigységet és nárcizmust. De ezt már lényegében megszoktam: a kortársak irodalmi vélekedéseiben a versengés kiiktathatatlan, ez pedig irigységet szül és féltékenységet, kár ezen moralizálni, ellene nincs szívgyógyszer. Hiszen minden költő, még a legelismertebb is bizonytalannak látja saját helyzetét. Nincsenek objektív, külső garanciák egy-egy (élet)mű státuszát illetően, hanem mindez kiszolgáltatott a különféle professzionális és laikus olvasók ízlésének, vélekedésének. Így okkal-joggal gyanakszik arra, ha egy másik költőt kiemelnek, sőt — kimondani is szörnyű! — konferenciát szerveznek róla, akkor ez valamiképpen az ő kárára történik. Vagyis az efféle kanonizációs stratégiák és gesztusok óhatatlanul túlértékelnek: akit kiemelnek, az feltehetően háttérbe szorítja a többit. Arra az egy-két napra. Vagy másfél órára, ha minden jól megy.
De rosszul mondom. Mert bármennyire is megszoktam a kortárs költők irigységét és nárcizmusát — ez részben munkaköri kötelességem —, mégis rendre fölbosszant a szolidaritás hiánya. Ha viszont fölbosszantják az embert, az nemcsak azért veszélyes, mert igazságtalan értékítéletekig juthat el, hanem rögtön magával ragadja a szónokiasság. Legalábbis engem ilyenkor megkísértenek a Füst Milán-i pózok és indulatok — noha ő tényleg két lábon járó példája volt az irigységnek, egocentrikusságnak és önimádatnak. Mégis az ő modorában: »Nem az a baj, drága barátom, hogy képtelen vagy a másikra figyelni?! Nem az a legfőbb oka a kortárs magyar költészet körüli olvasói érdektelenségnek és közönynek, hogy maguk az alkotók nem figyelnek a másik teljesítményére? Egyszerűen nem olvassák. Vagy ha olvassák is, nem írnak róla. Vagy ha netán írnak is, akkor viszont túléneklik, agyondicsérik a dolgot és elhallgatják a kifogásaikat. Vagy sárba tiporják. Ez azért a magyar irodalom jobb korszakaiban nem így volt…«
Természetesen, nem mondtam efféle marhaságokat. Erre egy utcasarok nem is igazán alkalmas helyszín. Csak annyit válaszoltam: »De, túlzás. Ám én szeretem az efféle túlzásokat.«”
(Mészáros Sándor)
„Kemény István, az alak: a koboldkórus délelőtti zajától kísért kívülálló, nagyon-értelmiségi, gyanúsan-bölcsész, keresztény és közép, kívül/felülálló, Kedves Ismeretlen. Elképzelt polgári háttérrel rendelkező figura, párnája a miliő, reggelije köldöknézés, délutánja sima út. Róla mindig gondolnak »valamit«, tőle várják, hogy majd kimondja, letegye az asztalra, előhúzza. Ő maga legalábbis érzi ezt a várakozást, ódzkodik tőle, retteg, hogy kiderül, nem tud mit előrántani. S az alkat, illetve egy életforma hatása, a másikban megélt tapasztalat, a feltételezett kapcsolódási pont. Követjük, ahogy bizonytalan tekintettel, félmosolyban, mégis lendületes léptekkel átszeli Újlipótvárost / a Szentföldet / Erdélyt / Nyéket / Berlint, zakóban, ingben, ábrándosan cigarettázva. Mégis a hatás vizsgálata kis idő távlatából problémásabb feladat: a mesternek választott alkotó felé tett gesztustól, a beemelt idézeten át az utalásig terjed, s legtöbb esetben inkább hagyományhoz igazodást és legitimációt jelent, és kevésbé alkati-szemléleti rokonságot egy lezáratlan életművel.”
(Benedek Anna)
„Kemény prózájában az első látásra széthullónak tűnő, az egyenes ívű, lineárisan haladó kronológiát és kauzalitást elvető, a történetszemcsékkel előszeretettel dolgozó elbeszélésmód rapszodikus logikája érvényesül, öntörvényű történetei sokszor destabilizálják a reális tér- és időviszonyokat, elbizonytalanítják a jelentéseket, alternatív, párhuzamos valóságokat hoznak létre. Az ebben a prózában érvényre jutó történelem- és történetszemlélet hangsúlyosan relativáló természetű, gyakran ironikus felhanggal társul, a szövegek poétikai szerveződéséből következően pedig a történelmet sokszor középpont nélküli laza egymásutániságnak látjuk. A relativálás magának az időkezelésnek is célja, amelynek következtében azt tapasztalhatjuk, hogy eltérő történelmi időben, néha több száz évvel előbb vagy később lejátszódott események ugyanakkor zajlanak, vagy legalábbis bizonyos aspektusaikban egymásra vagy egymás mellé montírozódnak (lásd például Torrington »arcait«).”
(Milián Orsolya)
Szólj hozzá!
Címkék: kemény istván bartis attila műút műút napok
Műút 2011028
2011.09.20. 17:53 :: k.kabai l.
A Komlóstetői Kerékpáros Sport Klub (Factory Sportaréna, Miskolc-Vasgyár) és a Szépmesteségek Alapítvány (Műút folyóirat, Miskolc) közös pályázata mintegy 70 millió forintot nyert a Társadalmi Megújulás Operatív Program „Építő közösségek”, közművelődési intézmények az élethosszig tartó tanulásért 2. kör: A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában kiírásán. A projekt 2010. november 1-jén indult, és 2012. júniusában ér véget.
A projekt első évében a két pályázó a kortárs művészetek több területén nyújtott ingyenes képzési lehetőséget jellemzően középiskolás fiatalok (és részben egyetemisták) számára a film, az irodalom, a színház, a zene, a képzőművészet és a helytörténet témáiban. A szakkörök, műhelyek (Hanggyár, Képgyár, Gyársztori, Szöveggyár, Deszka, Filmgyár néven), a nyári táborok és nyilvános rendezvények nagyrészt a volt Vasgyár területén, a Factory Sportarénában zajlottak. A célcsoport elsősorban a művészet iránt érdeklődő, tehetséges miskolci fiatalokból, továbbá a Vasgyár környezetében élő hátrányos helyzetű fiatalokból került ki.
A fiatalok az elméleti és gyakorlati fejlesztés keretén belül betekintést nyertek egy-egy művészeti ág kortárs irányzataiba, találkoztak, beszélgettek és közösen dolgoztak együtt mai alkotókkal, betekinthettek a művészeti szakmák világába, különféle technikákat és módszereket sajátíthattak el. A műhelyekben és táborokban számos egyéni vagy közösségi alkotást, produkciót hoztak létre, melyből válogatást nyújt a Műút szeptemberi számaként megjelent Tudásgyár Magazin.
A teljes lapszám letölthető itt (pdf, 7,88 MB).
tudásgyár | Tudásgyár Magazin |
tudásgyár | A romok olyanok, mint a rózsa (Tudásgyár — az utánpótlás dicsérete, u15–u21) |
szöveggyár | Tomori Eszter: Emberek és Istenek; Forog a gép |
szöveggyár | Gerlaki Dóra: Uzsonnaidő |
szöveggyár | Stermeczky Zsolt Gábor: Akinek a Balaton kell |
szöveggyár | Pinczés Petronella: A mi családunk története |
szöveggyár | Borda Réka: V. monológ (Variációk az utcalámpához) |
szöveggyár | Vojakovič Cyntia: A szárazon hagyott csaj esetei — A kitartó masszőr |
szöveggyár | Hubai Gábor: Sprite; Lift |
szöveggyár | Pálinkás Anna: Lennék a tegnap reggeled |
szöveggyár | Polák Péter: teremtések; kövek afrikából |
szöveggyár | Juhász Erika: Csillagszemű |
szöveggyár | Szenderák Bence: Balu; Ti vajon? |
szöveggyár | Kozma Leila: Behunyt szemmel |
szöveggyár | Vizváry Erika: A vámpír csókja |
szöveggyár | Rehák Eszter Melisande: Hit (részlet) |
szöveggyár | Hepp Iván: Gondolattó |
szöveggyár | Dobi Ferenc: Farkas; Epizód |
szöveggyár | Filó Mariann: Kifejezéstelen? börtön! |
szöveggyár | Varga Hanna: Egy új világ (részlet) |
szöveggyár | Spitzner Péter: Gábor a padlásra költözött |
szöveggyár | Magyar Dorottya: Az elveszett bárány (részlet) |
szöveggyár | Luterán Lajos: Egy esős napon; Felesleges |
szöveggyár | Bodnár Dániel: Egy elfeledett rajzfilmhős |
szöveggyár | Rálik Alexandra: Vízkereszt |
líra | Balogh Vanda: Kacsa |
tudásgyár | Képgyár |
tudásgyár | Filmgyár |
tudásgyár | Gyársztori |
tudásgyár | Egy kirándulás képei… — Történetkirakó-történetíró pályázat |
tudásgyár | Hanggyár |
tudásgyár | Deszka — Nyílt tárgyalás |
tudásgyár | Műgond |
színház | Kővári Szimonetta: Látjuk a zenét (A szem muzsikája — a Miskolci Nemzeti Színház táncszínházi előadása) |
iparváros | Acélkombinátok, körgyűrűk, betonpiramisok (Múltbéli kelet-európai iparvárosok — a kortárs próza közvetítésében) |
iparváros | Renata Radłowska: Maria téglái (Kertész Noémi fordítása) |
iparváros | Artur Klinau: A Napváros. Minszki útikalauz (részletek, Pálfalvi Lajos fordítása) |
iparváros | Szerhij Zsadan: Körgyűrűk szomorú démonai (Körner Gábor fordítása) |
esszékonferencia | „A szellem e kényesen őrzött nobilitása…” (Műút-napok 001: Esszékonferencia) |
esszékonferencia | Esszékonferencia |
E számunk képeit a Tudásgyár Képgyár műhelyének anyagából válogattuk. A borítón Boós Ferenc egykori graffitije a Factory Falán.
Utolsó kommentek