HTML

A Műút folyóirat szerkesztőinek naplója

Facebook-oldal

twitter

Tudásgyár

Moderálási alapelvek, etikett

A Műút folyóirat szerkesztőinek naplója moderálás tekintetében a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületének vonatkozó alapelveit tartja irányadónak (lásd MTE Tartalomszolgáltatásra vonatkozó működési, etikai és eljárási szabályzat, 3. sz. melléklet).

A jómodorról továbbiakat itt:

Utolsó kommentek

Címkék

Címkefelhő

Naptár

május 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Műút-könyvek 003

2011.03.01. 09:32 :: Jenei

Megjelent a Műút-könyvek harmadik kötete:
 
Dérczy Péter
Töredékek a történetről
(Tanulmányok, esszék, műelemzések)

 
207 oldal, 2500 Ft
ISBN 978-963-89104-1-7
 

Dérczy Péter: Töredékek a történetről (Tanulmányok, esszék, műelemzések)Egyszemélyes irodalomtörténet? Dérczy Péter elhárítja ezt a jelzőt, s szerényen csak „töredékekről” beszél. Pedig ha valakinek, neki igazán személyes köze van a modern magyar próza kialakítóihoz, kivált a kötetben szereplő szerzőkhöz, Gozsdutól Csáthon és Krúdyn át Tersánszkyig és Németh Lászlóig. Három évtizedes irodalomtörténészi és esszéírói munkásság „hosszanti” metszetét kapja kézhez az olvasó. Egyben pedig egy nagyon személyes és nagyon karakterisztikus irodalomtörténeti látásmód foglalatát, amelyre mindenféle normativitás, korszerűség-bálványozás vagy erőszakos kanonizálás elutasítása a jellemző. Szkeptikusan szemléli a születés–kiteljesedés–elhalás hármasságára építő „szerves” fejlődésmodellt, amely oly erősen gyökerezik a magyar irodalomtörténet-írás hagyományaiban. Helyette a megszakítottság és a folytonosság jegyeit kutatja, mind az irodalmi folyamatok, mind pedig az egyes művek elemzése során. Érzékeny megfigyelésekkel bizonyítja, hogy ez a kettős nézőpont megalapozottabb osztályozást tesz lehetővé, mint az a mérlegelés, amely, mondjuk, csak a látványos formai újításokra helyezi a hangsúlyt. Kivételes arányérzéke megóvja attól is, hogy értékkategóriává léptessen elő poétikai-irodalomtörténeti megállapításokat. „Fejlődés helyett beszéljünk inkább változásokról” — talán ez a kijelentés lehetne irodalomtörténeti munkásságának jelmondata.
(Angyalosi Gergely)
 

Megrendelhető
a Műút szerkesztőségétől
3527 Miskolc, Bajcsy-Zsilinszky u. 17., mélyföldszint
Telefon: (46) 789 599
E-mail: simon.gabriella@muut.hu
 

Szólj hozzá!

Címkék: műút műút könyvek dérczy péter angyalosi gergely

A Műút a könyvtárba vezet 17: Rácz Zsuzsa

2011.02.22. 15:15 :: Jenei

Miskolcra hazajön, írta. A város ismerős már Rácz Zsuzsa első könyvéből is (Kábítószeretet), és háttérként, vékony szálon, feltűnik a számára kiemelkedő sikert hozó Terézanyu-könyvekben is. Azóta viszi hírünket az országban, fogadjuk most mi is szeretettel.

 

Közkívánatra a Műút folyóirat és a II. Rákóczi Ferenc Megyei Könyvtár „A Műút a könyvtárba vezet” című beszélgetéssorozata tizenhetedik rendezvényének vendége
2011. február 23-án (szerdán) 17 órakor
a II. Rákóczi Ferenc Megyei Könyvtárban
RÁCZ ZSUZSA
(Terézanyu)

író
Beszélgetőtárs: Jenei László

A belépés ingyenes, mindenkit szeretettel várunk!
 

1 komment

Címkék: miskolc jenei megyei könyvtár rácz zsuzsa a műút a könyvtárba vezet

Műút 2011023

2011.02.18. 09:54 :: k.kabai l.

Megjelent a Műút idei első, 2011023-as száma.
 

Műút 2011023
 

líra   Szili József: A Zsóka-versekből (Kapaszkodó sikátor; Kőtáj; Séta a temetőn át; Neked leginkább; Közelségek)
próza   Egressy Zoltán: Szaggatott vonal (regényrészlet)
próza   Vécsei Rita Andrea: Hangyapöcs
líra   Szabó Marcell: Kanül, a boldog tömbök
próza   Terdik Roland: A Holdkóros (3. rész)
líra   Jánk Károly: Az ösvény
líra   Bors Őrmester Szívehagyottak Band (A oldal) (Györe Gabriella fordítása)
líra   Keresztesi József: Nagyanyám rendet csinál
próza   Inka Parei: Az árnyékbokszolónő (regényrészlet; Karácsonyi Noémi fordítása)
líra   Marno János: A barát; Egy kilincs szárnya
próza   Hamana Zsolt: Hamisítvány
dráma   „Néha volt olyan gondolatom, hogy könnyebb lenne halott szerzőnek lenni” (A fiatal magyar dráma — a JAK 2010-es szigligeti táborában lezajlott beszélgetés rövidített, szerkesztett változata)
színház   Váró Kata Anna: Mesés férfiak a hatalom szárnyain (Zsukovszkij–Szénási–Lénárd: Mesés férfiak szárnyakkal)
képzőművészet   Hegedűs 2 László: Két könyv
kritika   Dunai Tamás: Kidobott emlékek (Aleksandar Zograf: Elhasznált világ)
kritika   Kiss Noémi: Hasonulás (Bartis Attila: A csöndet úgy. Naplóképek 2005. január – 2008. december)
kritika   Lengyel Imre Zsolt: A könyv szaga (Bodor Ádám: Az utolsó szénégetők)
kritika   Demény Péter: Vágyakozás a nehézségek után (Spiró György: Tavaszi Tárlat)
kritika   Deczki Sarolta: Szerződés a testtel (Grecsó Krisztián: Mellettem elférsz)
tanulmány   Bollobás Enikő: Parodisztikus játék a szubjektumperformativitással (Rácz Zsuzsa két Terézanyujáról)
líra 2010   Bednanics Gábor: Tendenciák a differenciában
líra 2010   Kulcsár Szabó Zoltán: Válasz a Műút körkérdésére
kritika   Krusovszky Dénes: „Hazafelé tart a testem” (Takács Zsuzsa: A test imádása — India)
kritika   Lapis József: Határok és átlépések (Ayhan Gökhan: Fotelapa; Nemes Z. Márió: Bauxit; Pollágh Péter: A Cigarettás)
kritika   Nagy Csilla: Vér és salak (Nemes Z. Márió: Bauxit)
kritika   Bartók Imre: Több-e nullánál? (Bret Easton Ellis: Királyi hálószobák)
kh   Kikötői hírek (Gárdos Bálint, Klopfer Ágnes, Paksy Tünde, Lukácsi Margit, Kis Orsolya – Zoltán Dominika, Menczel Gabriella)
képregény   Debreceni Boglárka aka Sassa: Szőkék

 
E számunkban Hegedűs 2 László művei, vagy azok részletei láthatók. A lap megjelenésével egy időben nyílik Hegedűs 2 László kiállítása Miskolcon, a Művészetek Házában, nyolcadikként a Műút-tárlatok sorában. A kiállítás 2011. március 10-ig látható.

Szólj hozzá!

Címkék: műút szili józsef marno jános demény péter kikötői hírek lapszámbemutató terdik roland vécsei rita andrea deczki sarolta hegedűs 2 lászló

Műút-tárlatok 8: Hegedűs 2 László

2011.02.13. 09:49 :: Kishonthy Zs.

A Műút folyóirat és
a miskolci Művészetek Háza
(Miskolc, Rákóczi u. 5.)
tisztelettel meghívja Önt és barátait

2011. február 17-én (csütörtökön) 17 órára

Hegedűs 2 László
kiállításának megnyitójára

Köszöntőt mond: Hegedűs 2 László

A megnyitó után bemutatjuk
a Műút februári, Hegedűs 2 László műveivel illusztrált számát

A kiállítás megtekinthető 2011. március 10-ig.
 

A kiállítás szervezője a Szépmesterségek Alapítvány
támogatója a Nemzeti Kulturális Alap és a Szépmesterségek Alapítvány
 

Műút-tárlatok 8: Hegedűs 2 László
 

 

1 komment

Címkék: művészetek háza műút műút tárlatok hegedűs 2 lászló

Egressy Zoltán: Szaggatott vonal

2011.02.03. 08:06 :: k.kabai l.

Részlet a szerző most elkészült regényéből.

Ma este hét órától Egressy Zoltán lesz Az író színháza című beszélgetéssorozat következő estjén Bujdos Attila vendége a Miskolci Nemzeti Színház Csarnok Műhelyházában.

További részletek a regényből a Műút februári számában.
 

Nem biztos, hogy olyan rossz elveszettnek lenni, nehéz szívvel ébredni reggelenként, vagy délben, átsóhajtani pár napot, kiszállni kicsit mindenből, este mondjuk kellemetlen lefeküdni egyedül, ez megúszhatatlan, de összességében miért lenne baj bármi is, nem egyszer élünk, gondolom. Nem megszűnni jó, nem azt mondom, teljesen eltűnni, mint az elsüllyedt sziget, amelyik megunhatta, hogy alacsony színvonalon vitatkoznak rajta, lebukott a Bengáli-öböl vize alá, nemrég történt, apró kis földdarab volt, nem emlékszem a nevére, pedig tudhatnám, mert nem fontos. Ciklon hozta létre annak idején, nem olyan régen egyébként, a semmiből emelkedett ki a tengerből India és Banglades között félúton, remek lehetőséget adva a két ország vezetőinek, hogy harcba szálljanak érte a partjainál remélt gáz- és olajlelőhelyek miatt, évtizedekig vitáztak, egy lakatlan, kilenc négyzetkilométernyi helyről van szó, legmagasabb pontja apály idején két méterrel emelkedett ki a vízből. Ezen ment a bruszt, míg közbe nem lépett a természet, indiai és bangladesi emberek, elmentek ti a picsába, klímaváltozással oldom meg a problémátokat, kapjátok be, jött a vízszintemelkedés, belepte a szigetet, eltűnt, de úgy, hogy nyoma sincs a műholdfelvételeken.

Ez már a Jászberényi úton fut át az agyamon, állapotom zavaros az ital miatt, túl vagyok az újabb körönd-ordításon, jólesett, én egyébiránt nem tervezek igazi eltűnést, legfeljebb időleges víz alá bukást, általában szerelmeskedés után jönnek ehhez hasonló önsajnáló gondolatok, állat lehetek magam is, azok szomorúak ilyenkor az ismert szólás szerint, nem fáradtak, hanem szomorúak, triste a szó ugyebár, én inkább elveszett vagyok, ez pontosabb kifejezés, olyan is van bennem, hogy mivégre történik bármi, amit átélek, meg olyan is, hogy miért nem másképp, mindig utólag leszek szerelmes abba, akivel öt percet képtelen vagyok még maradni post coitum.

Megnéztem nemrég az Aranyláz című filmet, villára szúrt zsemléket táncoltat benne Chaplin, játszik velük szegény a szerelmének, és a szép lány nevet, örül neki, boldog, de az egészet csak képzeli a főhős, a nő valójában máshol szilveszterezik, az erős férfival, akit nem szeret, de aki vonzza őt, éjfél után aztán nagyhangú társaságával mégis elmegy a kis emberhez, hogy megtréfálja, üres a kalyiba, meglátja a terítéket, hát várta őt, és akkor elszomorodik, Georgia a neve, érdekes, a színésznőé is, Georgia Hale. Húszéves volt a forgatás idején vagy huszonnégy, az adatok eltérőek, nyilván akkor a huszonnégy a valószínűbb, mindegy, az elhagyatott házikóban ráébred, mennyire várta őt az az ember, nem egyértelmű, hogy megsajnálja, vagy bele is szeret abban a pillanatban, valószínűleg egyszerre mindkettő megtörténik, gyönyörű a nő és a szeme tele van szerelemmel, ilyen lányt szeretne mindenki, te is ilyet szerettél volna, biztos az a Nóra lett volna a te Georgiád, a filmnek happy end a vége, hazugság, de jó, hogy az a vége, ami, nem az, ami veled történt, meg velem és az utolsó szerelmemmel. 1925-ben forgatták a filmet, ha nem tévedek, abban az évben született az apád, akit alig ismertem, ő is ott van eltemetve, ahol te, itt, Rákoskeresztúron.

Ránézek a csuklómra, fél nyolc, picit enyhült csak a hőség, de enyhült azért, lassan haladok, tele van a fejem az előbbi nővel, meg a szőkével, a szép színésznő is bekavar a gondolataimba, ő ma már csontváz valahol a föld alatt, most kellene a semmire koncentrálnom, mert ha nem, hirtelen jön egy bizarr gondolat, ami vagy jó vagy rossz módon lesz bizarr, és ha jön, akkor menthetetlenül leuralja az agyamat, ezt tapasztalatból tudom, sőt, meg is valósítom, bármekkora hülyeség, nem jövök mindig jól ki az ilyenekből. Késő, már befordultam a temető felé.

Soha nem mentem még ki hozzád, most is majdnem meghiúsul a tervem, rolleros barom tűnt fel előttem a semmiből, vagy csak elbambultam, ki-kihagyok, a Jim Beam tehet róla, nem én, elém kanyarodhatott, kis híján elütöttem, nem irigyeltem volna az ismerőseit, ha valaki meghal rollerozás közben, azt nagyon nehéz sírva elmesélni, megúszta, ahogy én is, leizzadtam egy pillanat alatt. Túl vagyok a sokkon, szerencsére lassan mentem, emelkedik az út, nem nyomtam nagyon, most viszont gyorsítok, újra a Wrong zakatol a fejemben, a körönd után ült be a fülembe a dal, adódott némi szünet az előbb, nagy volt a csend, kiürült minden hang a világból, de elmúlt a pánik, és most újra szól bennem. Van néhány szám, amitől erőre tudok kapni, ez az egyik, rendelkezik egy minden mindegy-attitűddel, monoton erő van benne, élni akarás, néha szükségem van ilyen típusú doppingokra, könnyebben kapok levegőt, míg átfolyatom magamon a dalt, ráadásul két whisky turbóz, ezek együtt pár percre gyönyörű, szívdobogásos, kék nyarat csinálnak ebből a forró, kiégett estéből, jaj, miket beszélek.

Georgia Hale csontváz és az apád is az, gyerekkoromban egyetlen egyszer hatódtam meg rajtad, amikor az ő temetéséről meséltél, szegény nagyapa, mindig úgy fázott, most meg berakták a hideg föld alá, ezt mondtad, láttam, mennyire bánt téged, hogy halálában rosszul érzi magát, belém hasított a butácska mondatod, tízéves lehettem, nem több, még azt is tudom, hogy a koporsóra dobtad apád kártyapakliját, meg az utolsó közös fotótokat, és emlékszem, hogy alig élted túl a koporsóra zúdított első földkupac rettenetes hangját, azt hitted, ott halsz meg, nem bírod ki azt a szívszaggatódást, szoros viszonyban voltatok, de akkor én veled miért nem, magyarázd meg majd egyszer, és nagyapaként emlegetted nekem, ehhez is pofa kellett, nagyapaként, nekem, amikor kétszer, ha láttam őt. Majdnem mindig róla meséltél, felidézted, ahogy vitt téged erdőbe, mentetek búcsúba, meccsekre, ő tanított meg mindenre, tőle tudtad, melyik gomba ehető, melyik nem, és képzeljem el, most meghalt, nincs többé apád, eszedbe jutott, hogy elvigyél a temetésére, aztán inkább nem erőltetted. Lehet, hogy nem is baj.

Referencia az ember gondolkodásmódjáról, hogy miként old meg egy problémát. Azt hitted, ha másról beszélsz, megúszod a szembenézést a helyzetünkkel, nem vetted észre, hogy dehogy beszéltél másról, lófaszt beszéltél másról, csak el akartad kerülni a viszonyunk definiálását, ezért hajtogattad nekem a ti történeteiteket folyton, amihez semmi közöm nem volt, mindig a ti kapcsolatotokról informáltál, olyan voltál, mint egy élő mesekönyv, nem hiszem, hogy nem vetted észre, milyen rosszul esett nekem, ha mégse, akkor teljesen hülye vagy. Kevés vagyok, ezt éreztetted, nem tudok az apád helyébe lépni, megrogytál a halálával, én meg mit akarok tőled? Sokszor nekigyürkőztem, igyekeztelek felmenteni, mert hát lehet, hogy csak annyi történt, te nem apának születtél, hanem gyereknek, nem tudtál felnőni apának, akkor viszont nem tehetsz róla, hogy paraszt módon viselkedsz, minek kapaszkodom beléd, tévedésben vagyok, mint a rosszul szerető szerelmes, aki uralkodni akar a másikon, így viszont nem szeret, hanem függ és függést akar kierőszakolni, volt ilyen szerelmem, tudom, milyen, élményekben gazdag életet élek.

Te is voltál óvodás?, kérdeztem egyszer tőled, mondtad, hogy igen, és akkor én voltam a te apukád?, ez volt a következő felvetésem, nevettél rajtam. Kicsi voltam, még nem bohóckodtam el a dolgaimat azért, hogy ne szenvedjek tőlük, jó ideje képes vagyok már rá, kifejlesztettem ezt a képességet, bár inkább csak kifelé gyakorlom, magamat igyekszem a lehető legritkábban átverni, előfordul azért, és az sem esik rosszul.

Tudod-e, hogy mandulamagnak hívják azt az agyterületet, amely a félelmet kiváltó események feldolgozását végzi? A tudósok sokáig azt hitték, nem tesz különbséget egyes élmények között. De kiderült, hogy tesz. Ha kétféle kellemetlenség történik, az ennek megfelelő emlékek külön rögzülnek. Két különböző hangot játszottak le patkányoknak, ami után eltérő erősségű áramütést kaptak. Aztán valami antibiotikummal legátolták az emlékek újraszilárdulását. Azt gondolták, a mandulamag együtt tárolja az áramütések emlékeit, és hogy a gyógyszer ugyanúgy gátolja az emlék-szilárdulást. De nem ez történt, a félelmi reakció csak az egyik hangnál tűnt el. Az antibiotikum erről már leválasztotta a várható áramütés emlékét, akkor nem ijedtek meg, a másik hang hallatán viszont igen. Ezeket az emlékeket nem sikerült semlegessé tenni. Innen lehet tudni, hogy a mandulamag a tárolásnál és az előhívásnál külön kezeli a félelemmel összefüggő emléknyomokat. Ehhez inkább nem teszek hozzá semmit veled kapcsolatban. Próbálom ideképzelni az arcodat.
 

Szólj hozzá!

Címkék: előzetes egressy zoltán az író színháza szaggatott vonal

Kupcsik Lidi: Jőjj haza, lásd

2011.02.02. 09:17 :: Zemlényi A.

Amikor nem tudsz realizálni magadban egy hírt. Hogy annyira valószerűtlen, hogy kénytelen vagy megkérdezni másokat is, akik valószínűleg ugyanannyit tudnak, mint te.

Roli meghalt. A mondat így hangzik.

Közös barátunk, Zöme írt egy mélt: elnyelte a fiút a Csendes-óceán.

Három kérdőjel, és egy nagyon erős rossz érzés szemhéjban volt a válaszom.

A sírás csak később jött. Két méllel később szintén közösünk, Csobánka Zsuzsa kérdezi: hallottam-e, tudok-e valamit, hogy egyáltalán igaz-e.

Én épp költözködésben, került elő sűrűn Roland kötete, anekdoták, mennyit voltunk, nevettünk együtt évekig Miskolcon. Az a furcsa, hogy mondásaiban, hanglejtéseiben állandóan jelen volt, az életemben futott a Roland-alkalmazás.

Dolgozzon, aki tud aludni — mondogattam sokat, osztottam meg facebook-on, ez is tőle ered például. A mondat eredetije egy zoknival a szemén, körbeitalozott éjszaka másnapján hangzott el, állítólag. Már akkor is „legenda” volt, amikor én hallottam. Szervült.

Akárcsak a hanglejtése, a fejtartása, és ahogy azt mondja tulajdonképpen bárkinek, de magára értve, hogy igen egyfelé nézel.

Nekem valami nem stimmel. Mi a faszom az az Ekvádor, bazmeg? Hogy lehet odamenni és fulladni? Pont a Csendesbe? Olyan messze van, hogy nem is biztos, hogy igaz.

Hogy lehet Rolival így találkozni? Szantamiatökömön? Ez egy vicc. Szerintem nem igaz.

És tényleg, ha úgy vesszük, hogy a neten olvasott sorok tények, akkor kurva nagy a gáz. Mennyit írt a halálról… Azonnal az a felolvasás jutott eszembe, már nem tudom, helyileg hol, tán a Szalonban, amikor a Roland-éneket olvasta fel. Most, hogy visszakerestem, látom, hogy nem is úgy mondta, mint ahogy írva van, gondolom, apró, vicces, Roland szájasarka-szemefénye improvizáció volt: És Roland nem jövök vissza többet.
 

Roland-ének

                                             Füst Milán Bantu-néger
                                             balladafordítása nyomán


Roland, térj vissza haza, térj —
Roland, térj vissza haza, gyermek —
Térj vissza haza.
Nem jövök vissza többé,
Nem jövök vissza többé,
Gyuri és én
Nem jövök vissza többé,
Nem jövök vissza többé.

Roland, jőjj ide vissza —
Jőjj vissza, testvér —
Jőjj haza vissza —
Jőjj haza — és én
Nem jövök vissza többé,
Nem jövök vissza többé — én,
Lerchy és én —
Nem jövök vissza többé.

Roland, itt van az ételed,
itt van az ételed,
Roland, itt van, lásd,
Roland, itt van az ételed,
itt van az ételed.

Nem akarom már,
Nem akarom már — barátaim és én,
Nem akarom már,
Nem akarom már.

Roland, jőjj haza, jőjj,
Jőjj haza, Roland, jőjj,
Jőjj haza, jőjj,
Jőjj haza, Roland, jőjj,
Roland, jőjj haza, lásd, jőjj haza,
Roland, jőjj,
Jőjj haza, lásd,
Roland, jőjj haza — és én
Nem jövök vissza többé,
Nem jövök vissza többé,
Kalapos bácsi, én
Nem jövök vissza többé,
Nem jövök vissza többé,
Többé, többé,
Nem jövök vissza többé.
 

Szólj hozzá!

Címkék: málik roland kupcsik lidi

Adios Amigo

2011.01.31. 21:57 :: Zemlényi A.

Málik Roland
Az én esőm

 
                                             Nyílvesszőnek
 
1.
Nem zárom versbe többet.
 
2.
Harminc évet figyeltem
Ezt az Élet-kertet,
A könnytől, a kőtől
Elvertet,
S bár a sűrűjében éltem,
Volt, hogy a kerítés tövéből
Kifelé néztem —
Egy országutat, egy póznát,
A nem magas eget, s ha
Valaki arra őgyelgett,
Szóbaelegyedtem, és mondtam,
Hogy eljövök ám holnap is,
De következő nap
Már máshol ténferegtem.
 
3.
Az én malmaim lassan őrölnek.
Hát esőt teremtek,
És képzelek kapualjat,
Ahová az eső elől nyugodtan
Behúzódhatok.
Egy ilyen kapualjban az ember
Eltűnődik ezen-azon,
S bár őröl a malom, lisztje
Nem lesz fehér, mert hosszú
És gyötrelem a bosszú,
Amibe fordul a sötét kerék.
 
4.
Megtanultam: minden az, ami.
Én én vagyok, nem más,
Kávém nem az űr,
Cigarettám nem rakéta,
Versem nem az Ige,
És a Sátán is csak sátán,
És Isten is csak isten,
És féljek, hogy a következő
Percben megállítja a szivem?
 
5.
Én sose szerettem a nőket.
Mindannyiukban ül egy
Förtelmes asszonyállat,
Aki kondér alján verve
Az ütemet, kiabálja:
Nem tudom, hogy ki vagyok,
Az lesz, amit akarok!
Pénzt ide, gyereket!
Pénzt ide, gyereket!

Távoliak nekem, szép idegenek.
 
6.
Másfelől,
Nem vagyok homoszexuális,
És megvetem a férfit, aki
Elkötelezett nőket kaparint meg
Művészet címén,
Pénzcímletekben,
Rang vagy hatalom révén,
És lenézem a nőt is,
Aki lépremegy, csak mert
A vére hajt egy hülye kereket.
 
7.
Ragaszkodom az esőhöz,
Kutyahűséggel, mint
Szimpatikus ismeretlenhez
Egy pokolba kívánt összejövetelen.
Fegyvertársként mossa a szúrt sebet,
Álomba dünnyög téboly-délután,
És — ha akarom — a bosszú
Malmaira űzi a vizet, mert
Miért tagadjam, él bennem valami,
Ami.
 
8.
Mért hiszem, például,
Hogy jó volna kitörölni a világból
Azt a bankot a túloldalon?
És miért hiszem, hogy badarság
Buddha minden beszéde, hogy
Jézus szava türelmes csacsiság,
Mohamed hagymázas hadvezér,
És az Ördög csábja tökéletes
Üresség? A nihilistát meg csak
Seggbe rúgnám, mint egy kakast.
 
9.
Való,
Hogy minden olyan távoli, ami
Közel áll? És a drága halott, aki
— Még ma is — álomban eljön, és
Két kezében szorongatva
Két kezem,
Aggódva kérdi, tudakolja: mi a baj,
Hogy mi baj van, s én hazugul
Ingatom alvó fejem, mert mást
Nem tudok, nem tudok mást:
„Anikó néni, mit se bánjon,
A számításom én megtalálom.”
Az eső ment meg engemet,
Az eső, ami nem szeret.
Az eső ismer engemet,
Ismer engem, idegent.
 
10.
A város hegyén másnapon
Egyszer elkapott a zápor.
Leguggoltam,
Bőrdzsekim a fejemre húztam,
S amíg ott bújtam,
alattam,
a guggolatnyi földből, mit
az eső körbevert közönnyel,
föláramlott egy külön világ.
Volt ott minden.
Szabályos, kicsi háztetők
Fűvel, fával, toronyóra
Lánccal, utcák, hidak,
Zúgó folyó, kapualj,
Bedőlt kerítés,
Szomorú, hasas felhők, és
— Mint Nijhof tette régen,
Lassított, álmos versében
A tó vizén, hogy széthúzta a békalencséket —
láttam baktatni egymagam
a villamossín vonalán, és
szinte sajogtam, hogy láttam:
Az én világom
Az esőtől csendes, kihalt város.
 
11.
Lám, csaltam mégis:
Ebben a versben most már
Örökre esni fog.
Mert bosszú az én esőm,
Siralmas bosszú,
Az Úrnak ajánlom —
Iderakott,
ide, ebbe a világba,
holott tudta:
Ulalume, Ulalume,
Ködös Auber,
Weir-tövi-rév,

és hosszú az én esőm,
kegyetlen hosszú,
hadd verje az Ő drága szívét,
mossa el a szívem minden szennyét,
mert tudd, hogy jó fiad akartam
lenni,
ehelyett én lettem itt maga az Ördög,
és az ördög is kevés, mert
én a mélységből kiáltottam,
és mert enyém a bűn,
enyém a bosszú,
és én mindenért megfizetek.
 


 

Szólj hozzá!

Címkék: málik roland

süti beállítások módosítása
Mobil